Een exclusief interview met AJOC festival

Een exclusief interview met AJOC festival

We zetten de meest gestelde vragen voor je op een rij: hoe ontstond de revival, waarom groeide het ooit uit van motorcross tot vierdaags festival, en welke rol spelen vrijwilligers en sponsoren? Alle antwoorden vind je in dit overzicht van A tot Z.

Hoe is het idee voor het AJOC Festival ontstaan?

De huidige editie begon met een WhatsApp-bericht in een AJOC-veteranengroep. Niet alleen de ‘oud’ AJOC-leden werden meteen enthousiast, inmiddels heeft ook een nieuwe generatie AJOC-vrijwilligers zich aangediend. Het AJOC Festival was altijd onderdeel van de jongerenvereniging AJOC en heeft tot 2012 jaarlijks met Pinksteren plaatsgevonden. Na ruim 10 jaar is het festival weer teruggekeerd.

Wat was de oorspronkelijke missie of doelstelling van het festival?

Bijdragen aan de jongerenvereniging AJOC (Algemene Jongeren Ontspannings Club). Een vereniging voor en door jongeren, allemaal vrijwillig. Het festival was een mooie extra activiteit en maakte het mogelijk een eigen clubhuis te onderhouden.

Wanneer vond de eerste editie plaats en hoe zag die eruit?

Zo oud ben ik nog niet eens!! 😉 Maar volgens wikipedia was de eerste editie in 1983 met een motorcross.

Hoe heeft het festival zich ontwikkeld sinds de eerste editie?

Het festival heeft een lange geschiedenis en groeide uit tot een groot vierdaags festival met Pinksteren. Alle grote acts van Nederland tot zelfs Anouk hebben op het podium gestaan. En ieder jaar speelde de Golden Earring voor een volle tent.

Hoe is de organisatie achter het AJOC Festival gestructureerd?

Het AJOC Festival is opgedeeld in verschillende commissies en het bestuur. Er zijn in totaal zes verschillende commissies. Je kunt bijvoorbeeld denken aan de commissie bar en accommodatie en aan de financiële commissie. In de commissies worden afspraken met elkaar gemaakt welke vervolgens worden teruggekoppeld in het bestuur. Zij zijn degene die uiteindelijk een klap geven op een voorstel. Zo zorgen wij ervoor dat we samen een knallend AJOC Festival kunnen neerzetten!

Hoeveel mensen zijn betrokken bij de organisatie?

Wij bestaan ongeveer uit een groep van 50 leden. Al deze leden dragen apart hun steentje bij om het AJOC Festival te kunnen organiseren. Naast onze leden hebben wij elk jaar ook een enorme groep vrijwilligers die bijvoorbeeld helpen bij het opbouwen van de tent of bij het tappen van een lekker koud biertje.

Hoe stellen jullie het programma samen? Wie beslist wat er op de line-up komt?

Er is een aparte commissie samengesteld die zich bezighoudt met het vullen van het programma. Zij kijken samen welke artiesten de AJOC tent wel op zijn kop zouden kunnen zetten. De artiesten die zij hebben gevonden worden teruggekoppeld aan het bestuur. Als zij hier een akkoord over geven, dan is de line-up compleet!

Welke muziekgenres of doelgroepen richten jullie je op?

Wij willen het AJOC Festival voor iedereen toegankelijk maken. Of je nou houdt van rock, Nederlandstalig of hardstyle, bij het AJOC Festival is het er allemaal! Doordat wij een afwisselend programma proberen neer te zetten is er voor iedere feestganger altijd wel een reden om naar ons toe te komen.

Wat maakt het programma van AJOC uniek ten opzichte van andere festivals?

Het AJOC Festival heeft een breed programma en een groot scala aan artiesten. We hebben niet alleen een tent met vette artiesten maar ook leuke activiteiten op het terrein. Zo kun je bijvoorbeeld in de ballenbak of een potje bingo spelen! Tevens is het AJOC Festival een uniek feest omdat het door een hele hechte groep mensen wordt georganiseerd. Wij zien dat ouders hun kinderen alvast laten meeproeven en helpen bij het feest, waardoor zij later ook een commissie of bestuurslid worden. Dit maakt dat het AJOC Festival generaties aan families doorgaat wat de band onderling enorm versterkt.

Hoe wordt het festival gefinancierd?

Elk jaar weer is onze PR-commissie bezig met het benaderen van lokale bedrijven om te vragen of zij een steentje willen bijdragen aan het AJOC Festival. Vele bedrijven zijn bereid hier aan mee te werken, waar wij enorm blij mee zijn. Mede door hun financiële en materiële hulp kunnen wij ieder jaar op rij een mooi feest neerzetten!

Wat zijn de grootste kostenposten bij het organiseren van AJOC?

Natuurlijk de inkoop van al het bier dat wordt opgedronken 😉

Hoe proberen jullie het festival betaalbaar of toegankelijk te houden voor bezoekers?

Dat proberen wij zeker! Wij merken dat alles om ons heen duurder wordt, wat het voor ons steeds lastiger maakt om een betaalbaar feest neer te zetten. Wij proberen het festival toch toegankelijk te houden door de prijzen zo laag mogelijk te houden.

Hoe lang van tevoren beginnen jullie met de voorbereidingen?

Het festival is altijd in juni. Het zoeken van nieuwe artiesten doen wij eigenlijk al meteen na het festival, omdat deze natuurlijk op tijd geboekt moeten worden. De andere commissies genieten even van een welverdiende vakantie en beginnen over het algemeen in september weer.

Hoe worden veiligheid, logistiek en crowd management geregeld?

Er is een speciale commissie die dit allemaal regelt, namelijk dienst en veiligheid. Zij zorgen er onder andere voor dat er betrouwbare beveiligers rondlopen en dat er goed contact is met de gemeente over vergunningen en dergelijke.

Hoe evalueren jullie het festival na afloop?

Na het festival evalueert iedere commissie apart. Zij komen met een aantal punten waarvan zij vinden dat het heel goed is gegaan en wat zij in de commissie het jaar daarop anders kunnen doen. Ook wordt er in een commissie gekeken wat de andere commissies hebben bereikt en wat we volgend jaar kunnen verbeteren. Al deze punten worden in een afsluitende vergadering met alle bestuurs- en commissieleden teruggekoppeld zodat iedereen de kans krijgt om zijn zegje te doen.

Wat hopen jullie dat bezoekers meenemen na een dag AJOC?

Heeeeeel veel mooie herinneringen en een kater de dag daarna 😉

Wat motiveert jullie als team om dit festival jaarlijks te organiseren?

Wij vinden het allemaal erg leuk om het festival te organiseren omdat wij naast het regelen ook echt allemaal vrienden van elkaar zijn geworden. Met elkaar een biertje doen bij het rechthuis of een gondel bouwen en daar vervolgens op varen is voor ons niet vreemd. Dit maakt dat wij allemaal enorm veel zin hebben om telkens opnieuw een mooi feest neer te zetten voor al onze buren, vrienden, collega’s, familieleden en nog veel meer.

Wat was het meest memorabele moment van de afgelopen edities?

Het is lastig om specifiek één moment uit te kiezen, maar als we dit echt moeten doen dan zou dit toch de video van RTV Ronde Venen zijn waarin een festivalganger vertelde dat hij geslachtsgemeenschap heeft gehad in een DIXI.

Waar zijn jullie als organisatie het meest trots op?

Alle mooie en fijne reacties die we krijgen na afloop van het festival van alle bezoekers, sponsoren en natuurlijk elkaar!

Graag willen wij AJOC bedanken voor het fijne interview. Na afloop evalueert elke commissie haar successen en aandachtspunten, waarna alle bevindingen in een afsluitende vergadering worden besproken . Met die frisse inzichten en nieuwe energie staat de organisatie klaar om volgend jaar weer een onvergetelijk AJOC Festival neer te zetten.

Geschreven door: Accalia Elsinga

Gepubliceerd op: 20-06-2025 | 16:53